BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, January 7, 2010

marah..

Marah atau amarah merupakan salah satu yang tak terpisahkan dari emosi, marah sendiri timbul karena adanya sebuah dorongan yang biasa disebut dengan human aggressive. Dorongan rasa marah ini bisa saja muncul karena sesuatu terjadi di luar dugaan atau di luar perhitungan, dari beberapa artikel yang saya baca dapat disimpulkan definisi marah iaitu sifat alamiah atau emosi yang dimiliki setiap manusia yang bersifat survival dan timbul ketika ada sebuah serangan yang menyangkut dengan harga diri , secara garis besar dorongan marah itu disebabkan oleh dua faktor. Pertama, faktor internal (dari dalam diri), misal perasaan salah ketika di dalam pekerjaan yang tak bisa terselesaikan dan akhirnya pecah menjadi kemarahan, kedua ialah faktor external dan biasanya tercipta karena adanya sebuah ancaman atau provokasi dari luar.

Setiap orang mempunyai ekspresi marah yang berbeza–beza tergantung dari pengurusan marah orang itu sendiri, misalnya hanya di tumpahkan dalam bentuk mengerutu saja tapi ada kalanya kita tidak dapat membendungnya maka biasanya kita akan mengekspresikan amarah tersebut secara destruktif (memaki, memukul, atau merosak barang), maka marah menjadi emosi yang buruk.

dari pemikiran aku..kemarahan ni berpunca dari perasaan dalam yang disebabkan oleh faktor-faktor tertentu..bila faktor tersebut menyentuh perasaan ini,maka otak akan terus bertindak untuk disamapikan ke fizikal..maka,masa tulah kita akan melepaskan tindakan hasil daripada rasa yang disentuh itu..hehhehe..

0 comments: